Есенни пътеки- TOUR 77/октомври 2014

(водопад до с.Могила и местност Кирика до Каспичан)

Октомври месец миналата есен беше буквално златен.
Есенните разходки, макар и за по един ден от уикенда, ни отведоха по нови пътеки, до още красиви кътчета. Попаднахме в тайните на руини и скални гробници, а около нас беше изпълнено с цветовете на есента.
В един такъв прекрасен, октомврийски ден се отправихме към с.Могила, разположено  в част от Провадийското плато, в община Каспичан. Името си, селото носи от близката могила, известна като „Тепето”.
Рано сутринта, селото, заобиколено от скали беше тихо, а въздухът свеж след падналият миналата вечер дъжд.

Запътихме се към водопад „Шарлака” или „Шарлъка”, който всъщност ни доведе тук. По уличката в края на селото срещнахме възрастна двойка, която потвърди, че сме на прав път и ни пожела приятна разходка.
Още когато се спуснахме надолу към малката рекичка, усетих  че днешната разходка ще е някак по-специална.
Тясна горска пътечка ни поведе напред.

Завой тук, завой там и излязохме на скална площадка, от която се разкриваше гледка към скалите насреща.

Още няколко метра напред и стигнахме до „аязмото с лековита вода”.

Водата беше ледено студена и ободряваща.

Над скалите се бяха надвесили вече почервенелите храсти на смрадликата, а листата бавно падаха във водата, която ги отнасяше.
Дочухме шума от падаща вода. Стръмна пътека ни отведе до малък, красив водопад- водопад Шарлака.

Нямаше много вода, но на фона на есента, водопадът беше очарователен. Мястото вълшебно. .

Дъното все едно бе покрито с камъни от злато. Водата беше чиста и прозрачна.

Рачета се криеха между камъните. Постояхме известно време и вече заредени с енергия се върнахме доволни по горската пътечка и потеглихме към Каспичан

В посока Мадара се преминава през Калугерица-квартал на Каспичан. След последните къщи на квартала, свихме по пътя за местност „Кирика”или "Кирека". Спряхме на една полянка до чешма. Нямах търпение да сляза от колата. Бяхме в подножието на високи скали, част от Мадарските скални венци (защитена местност). Времето беше приятно за пикник, а районът много подходящ за това.. Няколко групички от хора се възползваха от предоставеният им шанс.
Отправихме се напред и пътят ни изведе до стар пионерски лагер. От там през гората стигнахме до огромна скала с изсечен вход.

Вход на стара гробница.

Отпред на едно дърво имаше указателни табели- едната сочеше към Мадарският конник, а другата към „скален феномен Подводницата”.

Отново през гората се втурнахме да търсим „подводницата”. По пътя в основата на скалите видяхме какви ли не още причудливи съоръжения, изсечени в самата скала.

„Ааа, ето я подводницата”.

Огромен скален къс с формата на подводница. От там се виждаше като на длан цялата околност.

Истинска наблюдателница. За какво ли точно е служила? Визуален контакт с Плиска?
В масивната скала срещу нея имаше изсечена стълба и табели, насочващи към Мадарският конник. Ясно, беше че няма да имаме достатъчно време до стигнем до него, но ни теглеше към високото и на всяка цена трябваше да се качим отгоре на платото. Речено- сторено. Попаднахме в гора и тръгнахме по маркировката.

От време на време излизахме към ръбовете на скалите, посядахме, за да гледаме. Няма как човек да не се наслади на такива панорами?!

Отвисоко забелязахме руини, близо до лагера. След като хубавичко се поразходихме, се приближихме да ги разгледаме отблизо.

Руини на „Средновековен манастирски комплекс”.

Седмица-две преди нашето посещение е бил краят на археолгическите проучвания за сезона и археолозите са открили, уникален оловен печат от X век. Твърди се, че печатът е принадлежал на лице с име Леон (Лъв). Находката можем да видим в музея на националния историко-археологически резерват „Мадара”.

Манастирът е бил свързан и с гробницата, където са поставяли мощите на светци.

Изобщо не очаквах да се натъкнем на толкова интересни обекти.
Денят беше наситен с емоции, изпъстрен от красиви есенни пейзажи и всъщност се превърна в един от най-открояващите се дни  през годината.

източник на информация:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Обичате водопадите, тогава  в полето за "търсене в този блог"- горе в ляво, изпишете  "водопад" - ще се появят всички публикации, които разказват за водопади..

Мястото ви допада, било ви е интересно, тогава не пропускайте и :

# Водопадът " Куза  скока"

#  Хотнишки  водопад

ОЩЕ от РАЙОНА:

Сред орлите, по следите на духовното минало